Vývoj
Základní typ obrněného vyprošťovacího vozidla M88 byl vyvinut v roce 1960 na modernizovaném podvozku tanku M48 PATTON. Do začátku 70. let bylo vyrobeno 1075 vozidel M88.
Po provedené modernizaci na začátku 70. let vznikl typ M88A1, do něhož byla zastavěna pohonná jednotka z tanku M60. V rámci modernizace byl upraven hydraulický systém, rámový zvedák (jeřáb) a radlice. Výroba M88A1 začala v roce 1973 (podle jiných zdrojů 1977). Do roku 1989 bylo vyrobeno 3042 modernizovaných vozidel, z nichž 876 ks bylo modernizováno z již používaných M88 a 2166 ks bylo vyrobeno jako vozidla zcela nová. Mnoho těchto vozidel bylo vyvezeno do zahraničí.
Zavedením nového tanku M1 ABRAMS do výzbroje americké armády, skončila éra M88A1. Tank M1 ABRAMS byl se svou hmotností přes 60 tun na tažná a vyprošťovací zařízení vozidla M88A1 příliš těžký, k jeho bezpečnému tažení bylo zapotřebí dvou vozidel M88A1.
Následnou modernizací M88A1, která proběhla v 90.letech, vznikl nástupce M88A1, typ M88A1E1 HERCULES.
Určení
Vozidlo M88A1 je určeno k poskytování rychlé technické pomoci v poli, k vyprošťování uvázlé a k odsunu poškozené techniky. Je vybaveno celou škálou moderních technických zařízení a pomůcek pro opravy a vyprošťování v poli. Jeho nevýhodou může být příliš vysoká silueta.
Popis
M88A1 používá upravený podvozek tanku M48. Podvozek má šest pojezdových kol na obou stranách korby, při čemž první dva páry a poslední pár pojezdových kol jsou vybaveny hydraulickými tlumiči. Hnací kola se nacházejí vzadu, kola napínací pak vepředu. Podvozek doplňují tři nosné kladky na každé straně korby.
Korba hranatých tvarů je svařena z ocelových plátů, chrání osádku před střelami ráže 7,62 mm a střepinami z ručních granátů.
Vozidlo je rozděleno do tří částí:- prostor osádky vpředu, sekce pro ovládání hydraulických zařízení vozidla ( navijáků, rámového zvedáku, čerpadla a pomocného motoru) ve středu korby a motoropřevodový prostor vzadu.
V přední části korby se nachází dvě charakteristické věžičky, pro řidiče a člena osádky. Na stropě korby za nimi se nachází velitelská věžička se šesti periskopy, na níž je lafetován kulomet M2HB ráže 12,7 mm.
V zadní části korby je motoropřevodový prostor se vzduchem chlazeným 12válcovým dieselovým motorem AVDS-1790-2DR o výkonu 559 kW (750 ks). Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje převodovka Allison (GM) XT-1410-4. Na ploché zadní části korby se nacházejí součásti rámového zvedáku (jeřábu).
Osádku vozidla tvoří čtyři muži-: velitel, řidič, mechanik jeřábník a mechanik.
Do výzbroje vozidla je zařazen již zmiňovaný kulomet 12,7 mm M2HB (u některých vozidel granátomet MK19 Mod 3) lafetovaný na velitelské věžičce, určený k ochraně vozidla před živou sílou protivníka a před nízko letícími cíli.
Na čelní stěně korby je nainstalováno 12 zadýmovacích granátometů M257 v blocích po 6 hlavních na každé straně, které slouží pro odpalování dýmových granátů M239.
Doplňkovou výzbroj vozidla dále tvoří 10 ks pancéřovek M72A2 ráže 66 mm a 2 ks automatické pušky M16 nebo M14 ráže 5,56 mm, vše uloženo v korbě vozidla.
Vozidlo je vybaveno filtroventilačním zařízením proti ZHN a protipožárním zařízením.
Řidič je vybaven noktovizorem AN/VVS- 2 pro jízdu v noci. Vozidlo může bez přípravy brodit do hloubky 1,42 m, s přípravou do hloubky 2,6 m.
Speciální výbavu vozidla tvoří: hydraulicky ovládaná dozerová radlice v přední části vozidla, určená k ukotvení vozidla při vyprošťování techniky, kterou je možno využít i k úpravám terénu. Její výkon je 160 m3 zeminy za hodinu. Dále rámový zvedák (jeřáb) s nosností 25 tun a délkou ramena 8,65 m, hlavní naviják (nachází se pod čelní deskou pancíře mezi věžičkami řidiče a mechanika) o tahu 450 kN (45 tun) a délce lana 61 m, pomocný naviják o tahu 250 kN (25 tun) a délce lana 61 m, dále souprava vyprošťovacích pomůcek a ženijní nářadí. Vozidlo je dále standardně vybaveno palivovým čerpadlem o výkonu 95 l/min. pro přečerpávání paliva z poškozené techniky a malým pomocným motorem o výkonu 8,1 kW. Vozidlo je vybaveno hlavním a záložním hydraulickým systémem.
Uživatelé: USA, Rakousko, Izrael, Jordánsko, Německo, Norsko, Pákistán, Jižní Korea, Egypt, Řecko, Portugalsko, Španělsko, Tchaj-wan, Thajsko,
Výrobce: Bowen-McLaughlin-York Company USA
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.
http://www.inetres.com/gp/military/cv/eng/M88.html
www.globalsecurity.org
www.fas.org
http://commons.wikimedia.org/wiki/M88_ARV
http://news.webshots.com/album/33671204lhelKR
data1.primeportal.net
M88 A1
M88 A1
Základní typ obrněného vyprošťovacího vozidla M88 byl vyvinut v roce 1960 na modernizovaném podvozku tanku M48 PATTON. Do začátku 70. let bylo vyrobeno 1075 vozidel M88.
Po provedené modernizaci na začátku 70. let vznikl typ M88A1, do něhož byla zastavěna pohonná jednotka z tanku M60. V rámci modernizace byl upraven hydraulický systém, rámový zvedák (jeřáb) a radlice. Výroba M88A1 začala v roce 1973 (podle jiných zdrojů 1977). Do roku 1989 bylo vyrobeno 3042 modernizovaných vozidel, z nichž 876 ks bylo modernizováno z již používaných M88 a 2166 ks bylo vyrobeno jako vozidla zcela nová. Mnoho těchto vozidel bylo vyvezeno do zahraničí.
Zavedením nového tanku M1 ABRAMS do výzbroje americké armády, skončila éra M88A1. Tank M1 ABRAMS byl se svou hmotností přes 60 tun na tažná a vyprošťovací zařízení vozidla M88A1 příliš těžký, k jeho bezpečnému tažení bylo zapotřebí dvou vozidel M88A1.
Následnou modernizací M88A1, která proběhla v 90.letech, vznikl nástupce M88A1, typ M88A1E1 HERCULES.
Určení
Vozidlo M88A1 je určeno k poskytování rychlé technické pomoci v poli, k vyprošťování uvázlé a k odsunu poškozené techniky. Je vybaveno celou škálou moderních technických zařízení a pomůcek pro opravy a vyprošťování v poli. Jeho nevýhodou může být příliš vysoká silueta.
Popis
M88A1 používá upravený podvozek tanku M48. Podvozek má šest pojezdových kol na obou stranách korby, při čemž první dva páry a poslední pár pojezdových kol jsou vybaveny hydraulickými tlumiči. Hnací kola se nacházejí vzadu, kola napínací pak vepředu. Podvozek doplňují tři nosné kladky na každé straně korby.
Korba hranatých tvarů je svařena z ocelových plátů, chrání osádku před střelami ráže 7,62 mm a střepinami z ručních granátů.
Vozidlo je rozděleno do tří částí:- prostor osádky vpředu, sekce pro ovládání hydraulických zařízení vozidla ( navijáků, rámového zvedáku, čerpadla a pomocného motoru) ve středu korby a motoropřevodový prostor vzadu.
V přední části korby se nachází dvě charakteristické věžičky, pro řidiče a člena osádky. Na stropě korby za nimi se nachází velitelská věžička se šesti periskopy, na níž je lafetován kulomet M2HB ráže 12,7 mm.
V zadní části korby je motoropřevodový prostor se vzduchem chlazeným 12válcovým dieselovým motorem AVDS-1790-2DR o výkonu 559 kW (750 ks). Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje převodovka Allison (GM) XT-1410-4. Na ploché zadní části korby se nacházejí součásti rámového zvedáku (jeřábu).
Osádku vozidla tvoří čtyři muži-: velitel, řidič, mechanik jeřábník a mechanik.
Do výzbroje vozidla je zařazen již zmiňovaný kulomet 12,7 mm M2HB (u některých vozidel granátomet MK19 Mod 3) lafetovaný na velitelské věžičce, určený k ochraně vozidla před živou sílou protivníka a před nízko letícími cíli.
Na čelní stěně korby je nainstalováno 12 zadýmovacích granátometů M257 v blocích po 6 hlavních na každé straně, které slouží pro odpalování dýmových granátů M239.
Doplňkovou výzbroj vozidla dále tvoří 10 ks pancéřovek M72A2 ráže 66 mm a 2 ks automatické pušky M16 nebo M14 ráže 5,56 mm, vše uloženo v korbě vozidla.
Vozidlo je vybaveno filtroventilačním zařízením proti ZHN a protipožárním zařízením.
Řidič je vybaven noktovizorem AN/VVS- 2 pro jízdu v noci. Vozidlo může bez přípravy brodit do hloubky 1,42 m, s přípravou do hloubky 2,6 m.
Speciální výbavu vozidla tvoří: hydraulicky ovládaná dozerová radlice v přední části vozidla, určená k ukotvení vozidla při vyprošťování techniky, kterou je možno využít i k úpravám terénu. Její výkon je 160 m3 zeminy za hodinu. Dále rámový zvedák (jeřáb) s nosností 25 tun a délkou ramena 8,65 m, hlavní naviják (nachází se pod čelní deskou pancíře mezi věžičkami řidiče a mechanika) o tahu 450 kN (45 tun) a délce lana 61 m, pomocný naviják o tahu 250 kN (25 tun) a délce lana 61 m, dále souprava vyprošťovacích pomůcek a ženijní nářadí. Vozidlo je dále standardně vybaveno palivovým čerpadlem o výkonu 95 l/min. pro přečerpávání paliva z poškozené techniky a malým pomocným motorem o výkonu 8,1 kW. Vozidlo je vybaveno hlavním a záložním hydraulickým systémem.
Uživatelé: USA, Rakousko, Izrael, Jordánsko, Německo, Norsko, Pákistán, Jižní Korea, Egypt, Řecko, Portugalsko, Španělsko, Tchaj-wan, Thajsko,
Výrobce: Bowen-McLaughlin-York Company USA
Název / Name | M88A1 | |
---|---|---|
Výrobce / Manufacturer : | Bowen-McLaughlin-York Company USA | |
Prototyp vyroben / Prototype created : | 1960 | |
Vyráběn / Production period : | od 1973 (1977 ??) | |
Vyrobeno kusů / # of produced : | 3042 | |
Osádka / Crew : | 4 | |
Technické údaje / Technical data | ||
Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) | 50 800 | |
Celková délka / Overall length : (mm) | 8 267 | |
Celková šířka / Overall width : (mm) | 3 428 | |
Celková výška / Overall height : (mm) | 3 225 (s ramenem 8 650) | |
Světlá výška / Ground clearance : (mm) | 430 | |
Nástavba / Superstructure | Dozerová radlice - pracovní výkon 160 m3/h Rámový zvedák (jeřáb) 250 kN (25 tun) Hlavní naviják 450 kN (45 tun) Pomocný naviják 250 kN (25 tun) Pomocné palivové čerpadlo 95 l/h Pomocný motor 8,1 kW | |
Výzbroj / Armament | 12,7 mm kulomet M2HB, 1500 ks munice 60 mm pancéřovka M72A2, 10 ks 5,56 mm automatická puška M16 nebo M14, 2 ks 66 mm zadýmovací granátomet M239, 2x 6 | |
Pancéřování / Armour | ? | |
Výkony / Automotive performance | ||
Pohonná jednotka / Engine : | vzduchem chlazený 12válcový dieselový motor AVDS-1790-2DR | |
Výkon motoru / Engine power : (kW) | 559 | |
Převodovka / Gearbox : | Allison (GM) XT-1410-4 | |
Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) | 42 | |
Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) | ? | |
Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) | 483 | |
Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) | ? | |
Svah / Gradient : (°) | 27 (60 %) | |
Boční náklon / Side slope : (°) | 13,5 (30 %) | |
Překročivost / Trench crossing : (m) | 2,61 | |
Výstupnost / Vertical obstacle : (m) | 1,07 | |
Brodivost / Fording depth : (m) | Bez přípravy: 1,42 S přípravou: 2,60 | |
Poznámka / Note | |
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.
http://www.inetres.com/gp/military/cv/eng/M88.html
www.globalsecurity.org
www.fas.org
http://commons.wikimedia.org/wiki/M88_ARV
http://news.webshots.com/album/33671204lhelKR
data1.primeportal.net
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
M88 A1
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
M88 A1